Monday, April 21, 2014

İtirazım Var: Watson Bu Dünya!



            Leyla ile Mecnun ve Ben De Özledim'in yaşadığı trajik olaylardan ötürü Onur Ünlü yeniden beyazperdeye ve İstanbul Film Festivali'ne dönerek başka bir kalıbı yıkma vesilesiyle, İtirazım Var'la yeniden post modern ve meydan okuyan yaklaşımıyla geri döndü diyebiliriz.Zaten Onur Ünlü'nün filmlerinde bu vardır.Bazen gözden kaçan bazen de toplumu derinden ilgilendiren ve etkileyen olaylara meydan okuyarak belli başlı kalıplara kafa tutmaya çalışır Onur Ünlü.Bundan önceki filmi, Sen Aydınlatırsın Geceyi ile minimalist ve hikaye anlatma sanatıyla sınırlanan sinemaya kafa tutmuştu.Hem de bunu siyah beyaz renklerle yaparak.Bu yeni filminde ise aslında eleştirmenlerin bile 'Yaşadıklarımızı anlatan adam gibi bir film izleyemedik' kaygısını dile getiren ve hakikaten de son yıllarda yaşadıklarımıza,onları görmezden gelenlere de tokat niteliğinde bir film İtirazım Var.


              Dinsel yozlaşmanın,dini sömürülerin rüşvetle,yolsuzlukla sarıldığı ve ülkemizin aslında genel meselelerinden birini işliyor İtirazım Var.Tabi bunu Onur Ünlü'nün kültürel ve etnik çatışmanın getirdiği dinsel ironik mizahıyla izliyoruz.Buna Murat Menteş'in kitaplarında kurduğu gerçeğe yakın bir absürdlükle bezenen olay örgüsünü de ekleyebiliriz haliyle.Filmin en egzantrik kısmıysa başrolde Serkan Keskin'in müthiş bir titizlikle oynadığı İmam Selman Bulut.Türk toplumumuzun zihniyetinde özellikle dini zihniyetinde rastlanmayan,rastlansa bile ötekileştirilen bir imam.Aynı zamanda bu dini zihniyetin tabulaştırdığı şeylere de alışkın biri Selman Bulut.Rakı ve sigara içmesi, küfretmesi,prestiji yüksek bölümlerde okumuş Dünya edebiyatından felsefenin varoluşçu adamlarına kadar her türlü yazarın felsefesini çözmüş,araştırmacı ve de haliyle vicdanlı ve onurlu bir tipleme.Ayriyeten Allah'a olan imanı ve bağlılığı fazla olmasıyla birlikte, önceden Amerika'ya giderek kafasındaki 'Tek tanrı mı var?' sorununu da çözmüşte gelmiş.Anlayacağınız üzerine bizdeki gibi salt bir iman değil.

            Filmin başka bir farklılığı da konusu.Müezzinin geç kalması üzerine, Selman Bulut,cemaate namaz kıldırırken, iki el silah sesiyle müminlerden Salih Kalyoncu yere kapaklanıyor.Polisin cinayetin arka penceresiyle çok fazla ilgilenmemesi üzerine Selman Bulut,olaya el atıyor.Olayın ardındaki arka pencereyi iyice aralamak isteyen Selman Bulut, çok yakın ahbabı Albay'dan gizli bilgileri almakla beraber makdülün sonradan çıkacak tefeci kimliğine ve bu olayın ardındaki son derece sıradışı kişilere de tanık olacaktır.Selman Bulut bunları yaparken de, cinayetle azıcıkta olsa bağlantısı olan dinlerle,zihniyetle ve kimsenin değiştiremeyeceği kaderle mücadele ediyor.

             Konu itibariyle bir cinayet etrafında işlense de film aynen hem filmin adı hem de Müslüm Baba (Gürses)'nın ''İtirazım Var'' diyor.Faiz haramdır diyerek sadece bankadaki birikmiş borçların değil,hayatta yaptığımız yanlış kararların,daha doğrusu hayat denen birikmiş faize 'İtirazım Var' ! diyor.Çözmek isteyipte çözemediğimiz dertlerin cümlesine 'İtirazım Var' diyor. Hatta sofulara,şakirtlere, 'Din ve Allah' jargonun kullanarak yapılan yolsuzluklara rüşvetlere 'İtirazım Var' ! diyor.S*kayım İmam nikahına! derken zihniyete 'İtirazım Var' ! diyor. vs vs.... Yani toparlarsak şu son aylarda yaşadıklarımıza,onları siyasetlerine,ideolojilerine yansıtanlara 'İtirazım Var' ! diyor. Hükümetten tanıdığım olsa niye bankadan kredi çekeyim diyor bir de... (Dejavu dimi)

             Filmi, Sen Aydınlatırsın Geceyi ile karşılaştırırsak bu biraz zor olur aslında.Zira iki filmin anlatmak istediği dertler farklı.Ama kalite ve auteur tanımına uygun yapıt dersek Sen Aydınlatırsın Geceyi diyebiliriz.Ha ama şöyle bir şey de var.Sen Aydınlatırsın Geceyi,biraz kaotik ve zor film.Ki bunda dağıtımı da etkili.Hala izleyemeyen müdavimleri de var.Ama İtirazım Var, şu 18+ ve bandrol saçmalığından da olsa belli başlı yerlerde vizyonda.Onur Ünlü'nün çözümlemesi,okuması en rahat filmlerden bence İtirazım Var.Tabi filmografisinde mizahı da daha bol kullandığı film diyebiliriz.Ama hazmetmesi o kadar kolay değil.Hatta bu 18+ meselesini de ele alırsak bazılarını rahatsız edecek türden bir film.Zira Selman Bulut,bizim ideolojinin istediği bir türden bir imam değil.Çünkü o bilgili,araştırmacı ve de içki içiyor (En azından camide değil (!) )
Bunun yanında adam da dövüyor.Dayakta yiyor.Ama en azından sevecekleri bir tarafı olabilir.Misal camiye ayakkabıyla girmiyor (!)

              Leyla ile Mecnun'da yan rollerde ve genel filmografisinde kullanmadığı oyuncuları bu filmde müthiş bir kompozisyonla kullanarak güzel bir iş çıkarmış Onur Ünlü.Başta Serkan Keskin'in akıllarda uzun süre kalacak ve hatta kültleşecek bir karaktere imza atan Selman Bulut performansıyla birlikte, Öner Erkan,Osman Sonant, Büşra Pekin, Serdar Orçin,Umut Kurt,Sırrı Süreyya Önder ve diğer oyuncular başarılı performanslar yakalamışlar. Mozart'ın Requiem'i ile harmanlanmış 'İtirazım Var'' parçası, durum komedisi tarzı tema müzikleri,kurgu,cami sekanslarında kullanılan müthiş bir yönetmenlik ve görüntü yönetmenliği.Tabi en çokta senaryoyu beğendim. Kriminal çizgiyi bozmadan mizahı da yerinde harmanlamış Onur Ünlü.Selman Bulut üstünde yazdığı antropolojik bakış açıları ve varoluşçu teolojik vecizeler de cabası.Ben derim ki siz de diyin ''İTİRAZIM VAR'' Sansüre,matineye,zihniyete.Bu zalim kadere,sonsuz kedere.Feleğin cilvesine,hayatın silvesine..... Dertlerin cümlesine. İTİRAZIM VAR!


Filmin Notu:5/4
twitter.com/FilmNotlari
         


   









         


     

         
           

No comments:

Post a Comment

Ne Gelmiş?