Monday, March 24, 2014

Köksüz: Aile Yapısındaki Kırılmalar




           Adana Altın Koza,Nürnberg gibi pek çok prestijli festivalden ödüllerle dönen Köksüz son dönemdeki Türk sinemasının en kıymetli filmlerinden.Deniz Akçay Katıksız'ın yazıp yönettiği filmde İzmir'de yaşayan bir ailenin evin direğini kaybetmesiyle başlayan  talihsiz olaylarla dolu kırılma sürecini anlatıyor.

            Eşinin ölümünden sonra ebeveynlik görevinde gün geçtikçe zorlanan Nurcan, bu görevi ailenin en büyük kızı Feride'nin omuzlarına yüklemektedir.Ofiste bütün gün çalışıp,toplantılardan başını kaldıramayan Feride,her gün evin ve annesinin angarya işlerinden dolayı ofisteki arkadaşlarıyla bile dışarı çıkamıyor.Hayatıyla ilgili vermesi gereken büyük kararlar var ama annesi Nurcan'ın eşini kaybettikten sonraki pervasızlığını mecbur Feride kapatacak.Bir de bu yetmezmiş gibi ailenin tek erkeği, ergenlik çağındaki İlker'in durumu Nurcan'dan daha beter.Babasının ölümüyle iyicene sorumsuzlaşan,büyük sözü dinlemeyen İlker feci şekilde sigaraya başlamış ve sürekli arkadaşında kalıyordur.Tabi  İlker arkadaşında kaldığı süre zarfında arkadaşının babası yurt dışında olduğundan İlker annesiyle kuramadığı ilişkiyi arkadaşının annesinde çok başka bir yolla kurmaya çalışmaktadır.Ailenin en küçük bireyi Özge ise olayların yatışmasını bekleyen,ama her ne kadar annesine yardımcı olsa da abisi ve ablasının yokluğunda aileye destek vermeyip geri çekilen bir kız.

            Nurcan,kocasının kaybından sonra dışarıya bir adım bile atamıyor.Sabah akşam TV izliyor kanepede.Evin işlerini kendine işkence,çocuklarına karşı da suçluluk duygusu uyandırmak maksatlı çekip çevirmeye çalışıyor.Evin eksik gediği ne varsa Özge'ye yokluyor.Ve işten yorgun argın gelen kızı Feride'ye bir türlü iflah olmayan angarya işleriyle oyalıyor.

           Tabi evin angarya işlerinde Feride'ye de büyük destek sağlayan ofis arkadaşı Gülağa da ailenin yapısındaki kırılma noktasını daha da şiddetlendiriyor.Zira evdeki koruyucu erkek yokluğu ve Feride'nin monoton hayatından kurtulması Gülağa ile giderilecektir.Bu da beraberinde aile fertlerinden birinin daha ayrılmasıyla Nurcan ve İlker'in yeni kararlar almasını sağlayacaktır uzun ve zorlu bir süreç olsa da.Filmde ara ara çıkan anneanne figürü ise Feride'den sonra ailedeki kırılmayı en aza indirmeye çalışan en büyük anaç kolu.

          Ev sekanslarında daha çok çamur tonlarını kullanan Deniz Akçay, bu yaptığıyla  evin içindeki ,pesimist ve karanlık atmosferi daha iyi yansıtıyor.Tabi başarılı ekibi de bu filmin bu kadar başarılı olmasında başka bir detay. Yaşamındaki zorluklardan ötürü ruhsal bir bunalım ve çaresizlik içinde olan anne rolünde Lale Başar, hem ofisteki koşturmaca,hem evi geçindirme derken annesi ve ve İlker'le olan uyumsuzluk çatışmasından dolayı ayaklarının üstünde güçlükle durmaya çalışan evin büyük kızını canlandıran Ahu Türkpençe, babasının ölümünden dolayı iyice boşluğa düşen,bilinçsiz kararlar veren ve ailesiyle yaşadığı sorunlarla daha çok acı çeken evin tek erkeği rolünde ise Savaş Alp Başar ve diğer tüm ekip çok çok başarılı

         Minimalist sinemaya yakın dursa da Köksüz de  daha çok psikoljik bir senaryodan sosyolojik bir aile teması anlatılıyor.Bu tema da neredeyse sıfır kusurla ve son derece realist bir tutumla işleniyor.Başka Sinema'da ve bir iki Cinemaximum sinemasında çok sınırlı bir kopyayla vizyonda olan Köksüz'ü bir an önce izlemeniz lazım! 


Filmin Notu:5/5
twitter.com/FilmNotlari




 


           

No comments:

Post a Comment

Ne Gelmiş?