Tuesday, March 12, 2013

Aşk Mı Bahanesidir Şiirin Yoksa Acı Mı?



       Yılmaz Erdoğan'ın yazdığı,yönettiği ve oynadığı filmlerin başlıca çıkış noktası günümüzde meydana gelen toplumsal sorunlara kara mizahla yapılan komedi-dram tarzı filmlerdir.(Gergedan Mevsimi'ni tenzih ederiz.O bambaşka bir proje).Neyse Yılmaz Erdoğan ve BKM'nin sinemalardaki filmde de akılda kalan diyalog ve ana temaya sorulan soru da bu oluyor:''Aşk Mı Bahanesidir Şiirin Yoksa Acı Mı?''
        Filme gelirsek;filmin konusu şöyle:

      1941 yıllarında Zonguldak'ta İş Kanunu Mükellefiyeti dahilinde 15-65 yaşlarında madenlerde  çalışmaya    zorlanan erkek işçiler ve II.Dünya Savaşı'nın başlamaya yakın olduğu bir dönemde verem hastası Rüştü Onur(Mert Fırat) ve Muzaffer Tayyip Uslu(Kıvanç Tatlıtuğ)'nun hocaları Behçet Necatigil'in(Yılmaz Erdoğan) de desteğiyle hayatını şiir yazarak kazanan 2 şairin  dramatik hayatını anlatıyor.Şairlerimizin 2 gayesi var:Şiirlerinin ''Varlık'' dergisinde yayımlanması ve belediye başkanının kızı Suzan Hanım(Belçim Bilgin) 'a olan aşklarını şiirle anlatabilmek...Tabi bir yandan da özellikle Rüştü Onur'un verem hastalığı şiddetini arttırmıştır.İşte bu noktada seyircinin aklına şu soru takılıyor:''Aşk Mı Bahanesidir Şiirin Yoksa Acı Mı?

      Filmin sinematografisine bakarsak eczümle şu ana kadar gördüğüm en uyumlu kamera arkası.Filmin o muhteşem sahnelerini o güzelim karelerini yakalayan Gökhan Tiryaki(Görüntü Yönetmeni),o karelere görsel bir şölen yaratan Bora Gökşingöl(Kurgu),özgün müziğiyle Rahman Altın,Sanat Yönetmeni Hakan Yarkın,tam o döneme cuk oturan kostümleriyle Gülümser Gürtunca ve diğer yapımda emeği geçen tüm ekip büyük iş çıkartmış.Yönetmenlik ve senaryo olarak Yılmaz Erdoğan kusurusuzluğuyla baş tacı zaten.
     

                                                             SON KRİTİKLER

-Beklenilen soru:''Kıvanç Tatlıtuğ'' nasıldı?
    Kıvanç Tatlıtuğ ilk sinema deneyiminine girdiği bu yolda biraz yalpalasa da tek  kelimeyle müthiş!İlk sinema performansına göre müthiş bir başlangıç olsa da eczümle çok beklediğim gibi gelmedi.
-Mert Fırat o neşeli,sempatik mimikleriyle,verem de olsa hayattan tad almasını bilen Rüştü Onur'u kostüm gibi giymiş adeta.Mükemmel kısacası...
-2. bir soru:''Belçim Bilgin' photoshop falan mı yapmışlar.O önlüklü afiş ne allasen?
 İlk başta aynen bu sorudaki gibi bir tepki olmasına rağmen ilerleyen sahnelerde Belçim Bilgin'in gayet rolünü güzel oynadığı için kostüm ya da cast sorunu bu kadar büyütülecek şey olmadığını görüyoruz
  -Yılmaz üstadımıza diyecek bir şey olduğunu sanmıyorum.Çoğu BKM filmi gibi bu filmde de yönetmenliği,oyunculuğu ve senaristliği ortaya koyarak Behçet Necatigil'e çok güzel bir yorum katıyor.
 -Ahmet Mümtaz Taylan(belediye başkanı) ve Taner Birsel(Muzaffer'in babası) gibi ustalara biraz daha yer verilebilirdi.
-Filmde çalışan tüm ekip büyük iş çıkartmış.Hollywood standartlarında olmasa da Türk sineması için unutulmayacak efsane filmlerden biri olabilir.
-3.soru:Filmde en büyük alkış Gökhan Tiryaki ve Bora Gökşingöl'e.Kim bu adamlar peki.Oyuncu değil bir şey değil?Ne yaptılar da bu kadar adlarından çok söz ettirdiler?
  Cevap:


İşte cevap bu.Bu fotoğrafları  ve daha birçok muhteşem kareyi filmde göreceksiniz.Hem de daha gerçekçi ve daha muazzam haliyle.İşte bunu yapan  filmin Görüntü Yönetmeni Gökhan Tiryaki ve görüntülere görsel bir şölen kazandıran Bora Gökşingöl.İşte bu yüzden daha çok konuşuluyor.Filmde genel kamera arkası ekip tam bir kollektif çalışma çıkartmış ortaya

-


Yani tüm bunları toparlarsak Kelebeğin Rüyası Kıvanç Tatlıtuğ'un elindeki keşfedilmemiş cevherleri beyazperdede gösterme şansı yaratan,unutulmuş bu güzel şairlerimizi beyazperdede görme imkanı yaratan ve hepsinden önemlisi ''Şiir ve Aşk'' duygusunu bu kadar duygu yüklü yapan bir film.Ve bu fikri Yılmaz Erdoğan'a ileten usta sanatçı Erdal Tosun'a da binlerce teşekkürler...


SPOİLER DİPNOT:
                                                          ÖLDÜKTEN SONRA
                                                         
                                                          Diyecekler ki arkamdan
                                                          Ben öldükten sonra
                                                          O,yalnız şiir yazardı
                                                          Ve yağmurlu gecelerde
                                                          Elleri cebinde gezerdi
                                                          Yazık diyecek
                                                          Hatıra defterimi okuyacak
                                                          Ne talihsiz adammış
                                                          İmanı gevremiş parasızlıktan
                                   
                                                                                              Muzaffer Tayyip USLU
Film Notu:5/4.5

                                                         
                             
                                     

                                                 








                     
     

No comments:

Post a Comment

Ne Gelmiş?